14. lokakuuta 2017

Kun hommat toimivat sinne päin



Muuttaessamme tammikuussa Irlantiin oli edessä luonnollisesti kaikenlaisten virallisten asioiden hoitamista. Puhelin- ja nettiliittymän avaaminen, sähkösopimuksen tekeminen, pankkitilin avaaminen, irlantilaisen henkilönumeron hankkiminen ja mitä näitä nyt oli. Kaikkiin liittyi säätöä ja vääntöä. Ja näin varmasti on muutettaessa mihin tahansa uuteen maahan. Silti täytyy sanoa, että jotenkin sitä olisi kuvitellut asioiden hoituvan helpommin toisessa EU-maassa ja vieläpä pohjoisemmassa sellaisessa, mitenkään Etelä-Eurooppaa väheksymättä. Omalla painollaan nuo hommat saatiin viimein etenemään. Aiemmat aiheeseen liittyvät kirjoitukset löytyvät muuten täältä ja täältä.

Vaikka monesti ehti huokaista helpotuksesta, että nyt se ja se homma saatiin hoidettua...niin eipä olisi pitänyt huokaista liian aikaisin. Nimittäin yhden jos toisenkin asian ja sopimuksen kanssa on joutunut säätämään ja vääntämään jälkikäteen.

kiviaita, lehmät laitumella

Hyvä esimerkki on puhelinliittymäni, jossa on kiinteä kuukausimaksu, niin että ensimmäiset puoli vuotta meni halvemmalla hinnalla ja siitä eteenpäin kalliimmalla. Täällä ainakin näissä liittymäasioissa tavataan tehdä suoraveloitussopimus. Ensimmäisen puolen vuoden aikana yksikään lasku ei ollut sitä mitä sen piti olla, vaan milloin mitäkin. Itse kävin ainakin kerran kysymässä asiasta liikkeessä, josta olin liittymän ostanut, samoin teki mieheni. Valitusten jälkeen lasku saattoi välillä olla pienempi kuin alkuperäinen "halvempi hinta". Kun puoli vuotta oli kulunut ja puhelimenkäytöstä laskutetaan tämän korkeamman taksan mukaan, ovat summat olleet kohdallaan. Ja sivuhuomautuksena, en ole soitellut niin sanotuille maksullisille linjoille, vaikka mitäpä sitä kotirouva muuten tekisi. Hyvin samoin kävi nettiliittymän kanssa, kiinteä kuukausimaksu ei ollutkaan sitä mitä piti vaan laskutettiin jotakin aivan muuta. Tämä ratkesi sentään yhdellä valituskäynnillä ostoliikkeeseen.

Oma lukunsa on vielä kirjautuminen esimerkiksi jonkun yrityksen asiakkaaksi. Osa näistä hoituu perinteisesti paperihakemuksen täyttämällä, mutta useammalla taholla nettilomakkeen muodossa. Tiedän, ettei nimeni ole helppo ulkomaalaisen suuhun, vaan nimestäni puuttuu yleensä toinen i tai k, mutta silti nimenomaan näitä nettihakemuksia täytettäessä luulisi, että nimi kuten muutkin sinne annetut tiedot menisivät järjestelmään niin kuin ne on sinne kirjattu. Vaan eipä mene, ainakaan Irlannissa. Olen vastaanottanut useamman kirjeen tai kortin, jossa nimeni on kirjoitettu väärin tai a:n tilalle onkin ilmestynyt s, joka omaan silmään näyttäisi lähinnä näppäilyvirheeltä. Kai se sitten vain niin menee, että joku printtaa ne järjestelmään syötetyt nimet ja kirjoittaa ne uudelleen, niin paljon noita samankaltaisia virheitä on ilmestynyt useammassa eri yhteydessä.

Samoin mieheni suomenkielinen nimi on monissa yhteyksissä muokattu kansainvälisempään muotoon. Osassa, etenkin virallisimmissa tapauksissa näitä nimiasioita on tietysti joutunut soittelemaan perään ja korjailemaan, koska eivät vastaa samaa nimeä mitä henkilötodistuksessa löytyy, mutta monet laskut, kuten se sähkölasku tulevat irlantilaisella agenttinimellä :)

Hyvä esimerkki tuosta näppäilyvirheestä liittyy jätemaksuun, jota hoidimme hiljattain. Jätefirmalta tuli lasku jossa kerrottiin, että laskun voi maksaa kirjautumalla heidän nettisivuillaan olevaan palveluun. Mies, jonka nimissä maksu oli, kirjautui järjestelmään. Laskupohjaan oli syötetty ainoastaan laskun loppusumma, muut tiedot tuli täyttää itse. Ja kuinkas kävikään, laskua ei pystynyt maksamaan, koska summa oli väärä. Se oli täytetty puolestamme, eikä sitä pystynyt itse korjaamaan. Laskua tihrustaessa selvisi, että sen pystyy maksamaan myös postissa. Kävelin sinne ja kuittasin jätehoitomaksun old school -hengessä käteisellä.

valkoinen kiviaita


Sellainen tutina, että nämä säädöt ja jälkipyykki eivät suinkaan jää tähän vaan homma tulee jatkumaan milloin minkäkin tahon osalta niin kauan kun pidämme majaa tällä saarella. Löytyykö teiltä vastaavia kokemuksia?

Kuvat ovat kännykkänäpsäisyjä iltapäiväiseltä kävelylenkiltä lähiympäristöstä.

2 kommenttia:

  1. Juuri tästä syystä en Irlannissa antanut suoraveloitukseen juuri mitään, koska joka lasku piti aina itse ensin tarkistaa. Sähkölaskujenkin kanssa tuli säikähdys: suostuin johonkin tasauslaskusysteemiin (kun talvilaskut maksaa aina maltaita) ja seuraavan kerran kun hain käteistä tili oli tyhjillään! Olivat ottaneet ihan älyttömiä summia.Ja sitä jälkipuintia, odottelua puhelimessa että joku vastaisi! Aina kannattaa muuten kysyä ja kirjoittaa ylös henkilön nimi jonka kanssa setvii asioita. On helpompi soittaa taas, kun mikään ei kuitenkaan selviä kerralla, ja yrittää jäljittää tyyppiä joka jo tietää asiasta jotain. Pääsääntöisesti joka firma yrittää saada sinulta enemmän rahaa ja jallittaa jotenkin.

    Irlantiin verrattuna kaikki sujuu paljon selkeämmin täällä Suomessa! Myös netti, puhelin ja sähkö on ainakin puolet halvempaa. Rip off Ireland!
    Yksi paluumuuton ihanuuksia muuten: ei tarvi tavata omaa nimeä kertaakaan, ja se tulee laskuissa aina oikein! Jess!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meille annettiin silloin ainoaksi vaihtoehdoksi suostua suoraveloitukseen, mutta voi hyvin olla, että se oli tätä noviisien tietämättömyyttä kun emme ymmärtäneet muuta vaatia.

      Voin kuvitella, että sähkölaskun kanssa on voinut käydä juurikin noin. Hui jui. Ja kyllä oikeasti ärsyttää selviä lähes jokaista asiaa jälkikäteen. Sen vuoksi nimet on jäänyt korjaamatta noihin tuollaisiin vähemmän tärkeisiin tahoihin.

      Kiitos kommentistasi ja vinkistä ottaa yhteyshenkilön nimitiedot ylös!

      Poista

Kiitos, kiva kun kommentoit!