Muuttaessamme tammikuussa Irlantiin oli
edessä luonnollisesti kaikenlaisten virallisten asioiden hoitamista.
Puhelin- ja nettiliittymän avaaminen, sähkösopimuksen tekeminen,
pankkitilin avaaminen, irlantilaisen henkilönumeron hankkiminen ja
mitä näitä nyt oli. Kaikkiin liittyi säätöä ja vääntöä. Ja
näin varmasti on muutettaessa mihin tahansa uuteen maahan. Silti
täytyy sanoa, että jotenkin sitä olisi kuvitellut asioiden
hoituvan helpommin toisessa EU-maassa ja vieläpä pohjoisemmassa
sellaisessa, mitenkään Etelä-Eurooppaa väheksymättä. Omalla
painollaan nuo hommat saatiin viimein etenemään. Aiemmat aiheeseen
liittyvät kirjoitukset löytyvät muuten täältä ja täältä.
Vaikka monesti ehti huokaista
helpotuksesta, että nyt se ja se homma saatiin hoidettua...niin eipä
olisi pitänyt huokaista liian aikaisin. Nimittäin yhden jos
toisenkin asian ja sopimuksen kanssa on joutunut säätämään ja
vääntämään jälkikäteen.
Hyvä esimerkki on puhelinliittymäni,
jossa on kiinteä kuukausimaksu, niin että ensimmäiset puoli vuotta
meni halvemmalla hinnalla ja siitä eteenpäin kalliimmalla. Täällä
ainakin näissä liittymäasioissa tavataan tehdä
suoraveloitussopimus. Ensimmäisen puolen vuoden aikana yksikään
lasku ei ollut sitä mitä sen piti olla, vaan milloin mitäkin. Itse
kävin ainakin kerran kysymässä asiasta liikkeessä, josta olin
liittymän ostanut, samoin teki mieheni. Valitusten jälkeen lasku
saattoi välillä olla pienempi kuin alkuperäinen "halvempi
hinta". Kun puoli vuotta oli kulunut ja puhelimenkäytöstä
laskutetaan tämän korkeamman taksan mukaan, ovat summat olleet
kohdallaan. Ja sivuhuomautuksena, en ole soitellut niin sanotuille
maksullisille linjoille, vaikka mitäpä sitä kotirouva muuten
tekisi. Hyvin samoin kävi nettiliittymän kanssa, kiinteä
kuukausimaksu ei ollutkaan sitä mitä piti vaan laskutettiin jotakin
aivan muuta. Tämä ratkesi sentään yhdellä valituskäynnillä
ostoliikkeeseen.
Oma lukunsa on vielä kirjautuminen
esimerkiksi jonkun yrityksen asiakkaaksi. Osa näistä hoituu
perinteisesti paperihakemuksen täyttämällä, mutta useammalla
taholla nettilomakkeen muodossa. Tiedän, ettei nimeni ole helppo
ulkomaalaisen suuhun, vaan nimestäni puuttuu yleensä toinen i tai
k, mutta silti nimenomaan näitä nettihakemuksia täytettäessä
luulisi, että nimi kuten muutkin sinne annetut tiedot menisivät
järjestelmään niin kuin ne on sinne kirjattu. Vaan eipä mene,
ainakaan Irlannissa. Olen vastaanottanut useamman kirjeen tai kortin,
jossa nimeni on kirjoitettu väärin tai a:n tilalle onkin ilmestynyt
s, joka omaan silmään näyttäisi lähinnä näppäilyvirheeltä.
Kai se sitten vain niin menee, että joku printtaa ne järjestelmään
syötetyt nimet ja kirjoittaa ne uudelleen, niin paljon noita
samankaltaisia virheitä on ilmestynyt useammassa eri yhteydessä.
Samoin
mieheni suomenkielinen nimi on monissa yhteyksissä muokattu
kansainvälisempään muotoon. Osassa, etenkin virallisimmissa
tapauksissa näitä nimiasioita on tietysti joutunut soittelemaan
perään ja korjailemaan, koska eivät vastaa samaa nimeä mitä
henkilötodistuksessa löytyy, mutta monet laskut, kuten se
sähkölasku tulevat irlantilaisella agenttinimellä :)
Hyvä esimerkki tuosta
näppäilyvirheestä liittyy jätemaksuun, jota hoidimme hiljattain.
Jätefirmalta tuli lasku jossa kerrottiin, että laskun voi maksaa
kirjautumalla heidän nettisivuillaan olevaan palveluun. Mies, jonka
nimissä maksu oli, kirjautui järjestelmään. Laskupohjaan oli
syötetty ainoastaan laskun loppusumma, muut tiedot tuli täyttää
itse. Ja kuinkas kävikään, laskua ei pystynyt maksamaan, koska
summa oli väärä. Se oli täytetty puolestamme, eikä sitä
pystynyt itse korjaamaan. Laskua tihrustaessa selvisi, että sen
pystyy maksamaan myös postissa. Kävelin sinne ja kuittasin
jätehoitomaksun old school -hengessä käteisellä.
Sellainen tutina, että nämä säädöt ja jälkipyykki
eivät suinkaan jää tähän vaan homma tulee jatkumaan milloin
minkäkin tahon osalta niin kauan kun pidämme majaa tällä
saarella. Löytyykö teiltä vastaavia kokemuksia?
Kuvat ovat kännykkänäpsäisyjä
iltapäiväiseltä kävelylenkiltä lähiympäristöstä.
Juuri tästä syystä en Irlannissa antanut suoraveloitukseen juuri mitään, koska joka lasku piti aina itse ensin tarkistaa. Sähkölaskujenkin kanssa tuli säikähdys: suostuin johonkin tasauslaskusysteemiin (kun talvilaskut maksaa aina maltaita) ja seuraavan kerran kun hain käteistä tili oli tyhjillään! Olivat ottaneet ihan älyttömiä summia.Ja sitä jälkipuintia, odottelua puhelimessa että joku vastaisi! Aina kannattaa muuten kysyä ja kirjoittaa ylös henkilön nimi jonka kanssa setvii asioita. On helpompi soittaa taas, kun mikään ei kuitenkaan selviä kerralla, ja yrittää jäljittää tyyppiä joka jo tietää asiasta jotain. Pääsääntöisesti joka firma yrittää saada sinulta enemmän rahaa ja jallittaa jotenkin.
VastaaPoistaIrlantiin verrattuna kaikki sujuu paljon selkeämmin täällä Suomessa! Myös netti, puhelin ja sähkö on ainakin puolet halvempaa. Rip off Ireland!
Yksi paluumuuton ihanuuksia muuten: ei tarvi tavata omaa nimeä kertaakaan, ja se tulee laskuissa aina oikein! Jess!
Meille annettiin silloin ainoaksi vaihtoehdoksi suostua suoraveloitukseen, mutta voi hyvin olla, että se oli tätä noviisien tietämättömyyttä kun emme ymmärtäneet muuta vaatia.
PoistaVoin kuvitella, että sähkölaskun kanssa on voinut käydä juurikin noin. Hui jui. Ja kyllä oikeasti ärsyttää selviä lähes jokaista asiaa jälkikäteen. Sen vuoksi nimet on jäänyt korjaamatta noihin tuollaisiin vähemmän tärkeisiin tahoihin.
Kiitos kommentistasi ja vinkistä ottaa yhteyshenkilön nimitiedot ylös!